Diesellok Z70 746

Detta lok är till utseendet en mycket fin modell från Jeco. Upplevde dock mycket dålig strömupptagning vid ett första test. Sen är ljusledarna till strålkastarna rena skämtet och ljudet är både svagt och fattigt på nåt sätt. Detta blir verkligen något att sätta tänderna i.

Får ju erkänna att jag aldrig gillat den här loktypen och vet inte varför egentligen. Och problemen andra upplevt med just den här Jeco-modellen kände jag till innan jag beställde mitt exemplar. Men jag kunde bara inte motstå utmaningen. Och nu känner jag att detta blir ett av mina absoluta favoritlok.


Strömupptagning

När jag först ställde loket på mitt testspår rörde det sig bara några millimeter vid varje "hjälp-putt". Började med att tvätta spåret noga med ren bensin, vilket inte hjälpte, och det anade jag väl då jag nyligen rengjort det. Tvättade sedan hjulen noga med loket gående på rullbockar, både hjulringar och insidan där kontaktblecken ligger an. De tops jag använde blev helt svarta och nu gick det så mycket bättre men inte helt utan stopp.

Nästa steg blev att begränsa hjulaxlarnas sidospel. Bockade även strömblecken lite för bättre anliggningskraft. Filade också försiktigt i bottenplattan för att tillåta hjulaxlarna att röra sig något nedåt. Kan inte säga att något av detta gav resultat men det kändes ändå rätt. Jag testade bara genom att köra fram och tillbaka på en meterlängd rakspår. Med hyttbelysningen tänd och lägsta möjliga krypkörnig så blinkade det oavbrutet i hytten.

Men...
Nu gjorde jag en grundligare rengöring av hjulen med loket upp och ner och hjulen snurrande. Och vips, nu gick det klockrent utan ett enda blink i hyttlampan.


Jag tillverkade små plastclips som kunde snäppas över axlarna för att minska sidospelet

Även om loket nu går finfint på mitt testspår så monterar jag in några små kondensatorer som backup. En placerar jag bredvid snäckan i A-änden. Sen limmar jag en på varje sida om motorn. De kondensatorer jag använder har en diameter på 5 mm och kapacitansen 100 uF. Totalt 300 uF alltså. Jag kommer även att vikta loket så mycket det bara går. Allt för att förhindra tjyvstopp.

Man kan ju lätt tro att 300 uF som backup inte ska räcka, men detta lok drar väldigt lite ström. Innan jag kopplade in kondensatorerna pillrade jag med belysningen i en vecka och skitade säkert ner hjulen. Även mitt testspår samlade damm under tiden. Som ett test provade jag loket före inkoppling och fick några tjyvstopp vid krypkörning. Efter inkoppling av kondensatorerna har loket inte stannat en enda gång och hyttlampan håller stadigt sken. Och detta utan ny rengöring av vare sig räls eller hjul.


Belysning

Efter den tveksamma strömupptagningen är det nog strålkastarna som stör mig mest. Fullständigt usel funktion enligt min mening. Ljusledarna gör inte sitt jobb. Sen är det alldeles för lågt värde på lysdiodernas förkopplingsmotstånd, och ljusstyrkan i dekodern är därför satt till ca 20% (6 av 31). Det resulterar i att lamporna flimrar lite. Hade kanske passat i ett äldre ellok men inte för denna dieselmaskin. Och jag begriper inte varför man envisas med att ha ett motstånd per lysdiod. när det är smartare att ha ett motstånd och lysdioderna i serie med varandra. Roco gör konstigt nog likadant. Lite lustigt också att man fixat rangeringsljus med F6 men glömt att även en slutlykta ska vara tänd. Detta kan man förstås rätta till själv i CV-registren.

Slutsignalerna lyser dock mycket fint. De är också kopplade till egna utgångar på dekodern och håller således konstant styrka trots att man dimmar det vita ljuset.
Jag tar bort de kassa ljusledarna och led-modulerna och monterar nya varmvita lysdioder med 2 mm ljusledare, 20 mm långa. Allt i en rak linje för ett starkt och jämnt ljus. Även jämnt ljus i dimmat läge som ju är det viktigaste då detta är ett växellok. Ljusledarna avrundas lite och mattpoleras i änden som bildar strålkastarglaset. Mattheten gör att ljuset även syns bra lite från sidan.


Med linserna urtagna borrade jag 2 mm hål genom förstärkningen till de fyra fäststolparna

Ljusledarnas inre ände försänker jag med en 2 mm borr för att centrera bra mot lysdioderna. Fixerar först lysdioderna med lite cyanolim. Armerar sen med epoxylim runt skarven mellan lysdiod och ljusledare så det blir lite robust. Då lysdioderna kopplas i serie löder jag en tråd mellan de två lysdioderna i varje ände. Förkopplingsmotståndet som jag valt till 15 kohm monterar jag på kortets uttag för plus-matning (märkt Vcc). Två trådar i var ände går sedan upp till motstånd och kort.


Lysdioderna fixerades först med cyano och sen lite starkare med epoxy

Ljud/högtalare

För att fixa bättre ljud, bytte jag högtalaren till en Zimo LS8X12 efter tips på ett forum. Betydligt bättre ljudkvalitet och mer än tillräcklig ljudvolym. Stor skillnad blev det.


Övrigt

Jag putsade lite på hyttens kanter som ligger an mot huvarna så att hytten snäpper fast säkert. Putsade lite extra på avgasrörets ände mot huven då det är den som tar emot mest. I detta lok behåller jag hyttbelysningen men dekodern måste döljas lite.

Så här långt är jag mycket nöjd. Loket går som en dröm och strålkastarna lyser fantastiskt fint. Jag har aldrig hört hur en Z70 låter men för mig låter denna med ny högtalare mycket trovärdigt.

Jag har nu även fixat CV-värden för belysning och ljud. Fungerar lika som mina Rc-lok med växlingsljus, markeringsljus och halvljus (full styrka). Hyttbelysningen lade jag på F5.

Kvar att fixa nu är lite viktökning med Liquid Gravity och att "gömma" dekodern lite. Före viktning väger loket 158,6 gram. Och sen lite smuts, rost och olja nertill kanske. Ska även måla svart över lysdioderna då det vita skenet läcker in lite till hytten.


Kopplingsschema och beskrivning