Ellok Rc2 1054 och Rc4 1164 & 1290

Rocos nya serie Rc-lok blev en trevlig bekantskap. Blev lite paff när jag upptäckte att det var Zimos ljuddekodrar i loken. Jag som snöat in på ESU-loksound. Men Zimo har verkligen tänkt till och nu gjort det möjligt att få till förebildsriktig belysning. Jag har ju alltid tyckt att körriktnings-beroende belysning är en styggelse. Ett fullskalelok ändrar ju inte belysningen bara för att lokföraren backar. Önskemålet har också varit att efterlikna alla lägen på ljusvredet som Växlingsljus, Markeringsljus, Halvljus och Helljus. Har länge tänkt att jag i varje lok ska ha en mikroprocessor som fixar detta. Tog fram en fungerande prototyp men det blev aldrig av att realisera detta i något lok. Krävde för mycket jobb och det är oftast väldigt trångt i loken. I dessa nya lok från Roco ordnas dock allt detta enbart genom ändring i CV-registren. Kul tycker jag.

Ska här med bilder illustrera hur det fungerar. I verkliga livet är ju inte framände lika med A-ände. Framänden är där lokföraren är. I bakänden lyser det rött om ljusvredet står på något av lägena 1-4. Detta är viktigt när lokförare och växlingspersonal kommunicerar. I mitt system får man tänka sig att om lokföraren befinner sig i A-änden slår man på F13 för att få markeringsljus. Enbart en av F11, F13, F14 och F16 ska vara till. Byter man ljusläge måste den föregående slås av.

Min lilla, och än så länge enbart planerade bana, kommer att bli av typ bokhyllebana som går i en slinga runt mig när jag kör. Alla lok med hytt i varje ände kommer jag att vända så att A-änden går i medsols riktning. Fördelen med detta är att jag slipper fundera på åt vilket håll loket går när jag t.ex kör framåt. Lok med mer uppenbar A/B-ände kommer jag att konfigurera olika. Vissa med A-änden motsols alltså. Ser väl konstigt ut annars. Det viktiga är att när jag vrider min multiMAUS-ratt medsols så går loket medsols. Det blir också logiskt att F13/F16 väljer belysning i medsols riktning och F11/F14 motsols.

Så här ser ljusvreden ut i Rc-lok. Visar här också de funktionsknappar jag valt.

Ljusvred Rc

0 - Släckt

1 - Markeringsljus

2 - Halvljus

3 - Helljus

4 - Växlingsljus

Roco multiMAUS



F11 (B) <-> F13 (A)

+F1

+F0

F14 (B) <-> F16 (A)



Markeringsljus fram

1


Röd signal bak


Halvljus fram

2


Röd signal bak


Helljus fram

3


Röd signal bak


Växlingsljus fram

4


Växlingsljus bak

Jag kommer att styra mina tåg med Roco Z21 och multiMAUS. Valet av funktionsknappar har styrts av hur multiMAUS'ens knappar är orienterade. Man vill ju få till det så att det blir logiskt och lätt att komma ihåg. Man börjar ju med att välja ljusläge och innan man ska köra så slår man till ljudet. För att aktivera F11-F16 håller man ner knappen "pil upp".



När man kör använder man de mer lättåtkomliga funktionsknapparna F0-F10. Halvljus och helljus är fortfarande riktningsstyrt. Detta gick tyvärr inte att undvika. Jag gör alltid så att jag slår på halvljuset först när loket börjat rulla för att säkerställa rätt ände.



CV-lista här

Blev mycket om belysning detta. I övrigt har följande saker fixats på dessa lok:
Axeln med slirskydd har bytts mot en axel utan slirskydd. Dessa gummiringar torkar ju bara ut och trillar av efter en tid. Jag kan förstå att de behövs om man har banor med stora stigningar men för mig skapar de bara irritation. De försämrar dessutom strömupptagningen.
Ljusinsläpp i hytterna från de övre lysdioderna har åtgärdats genom att byta ut de bitar eltejp som Roco täcker de runda maskinrums-fönstren med. Jag byter alltså ut dessa mot likadan eltejp men med längre bitar som når ända fram till hytternas baksidor så att de små fönstren bakom hyttdörarna täcks samt bakkanten på sidorutan vid förarplatserna.
Strömavtagarnas höjd justeras ner genom att böja ner två små bleck på varje avtagare.
Vad gäller plogar så gör jag lite olika på dessa lok. Jag använder "vitrinplogarna" på 1290men skär bort precis så mycket som behövs för koppelrörelsen. Så mycket plog kvar som möjligt alltså. På 1164 monterade jag de "koppel-rymliga" plogarna från lok 1290. Lok 1054 fick vitrinplog utan koppelficka i A-änden och "rymlig" plog i B-änden.
Lok 1164 i blå färgsättning fick lite svärtning i de stora ventilatorerna.
Till sist monteras alla småprylar ur godispåsen.