Ellok Du
Jeco

Jag har två exemplar av Jecos senaste utgåva av Du-lok med nummer 297 och 298. Jag har även sen en tid en kåpa med nummer 338. Planen är att kåpan från 298 ska monteras på ett gammalt Brimalm D-chassi och fungera som en dummy och släpa efter 297 som multipelkopplad. Och jag vet, 297 och 298 byggdes aldrig om för multipeldrift men i min värld blev de det. 338-kåpan hamnar på 298-chassit. Jecos lok är som vanligt fantastiskt fina och med lite pyssel så får man till det där lilla extra också.

MJ-Hobby upplyste mig om att loken kräver en ordentlig inkörning för att gå fint. De gick ju lite ojämt på låg fart så jag ställde ett av loken på rullbänk för inkörning åt båda håll. Då det inte blev någon märkbar skillnad så tänkte jag laborera lite med de CV-värden som styr lastregleringen. Upptäckte då att CV52 var satt till noll och enligt dekoderns manual är standardinställningen 32. Jag satte den till 32 och vips - loket gick nu hur fint som helst. Som med alla mina lok ställde jag också ner CV2 (startspänning) till 1 och laddade ner en egen fartstegskurva till dekodern. Mjuka fina starter och perfekta krypkörningsegenskaper blev det. Jag gjorde samma sak med lok nummer två och det gick precis lika fint utan inkörning.

Som vanligt är jag aldrig nöjd med hur belysningen är utförd. Men med några omkopplingar och införande av två transistorer och två motstånd kommer jag att få precis de ljusbilder jag vill ha.

Det elektriska andas inte kvalitet direkt. Modulen som ska simulera gnistor från kontaktorer är inte inkopplad och det finns heller ingen kontakt på kortet som kan tänkas driva dessa lysdioder. Den syns inte på bilden nedan då jag monterat bort den. Jag har även tagit ur dekodern för att visa kortet.

Dekoder i mina lok är ESU Loksound 4. Enbart utgångarna för Headlight och Rearlight används. Aux1 och Aux2 finns framdragna med förkopplingsmotstånd till ljus-kontakterna men de trådarna är avklippta. Utgångarna Aux3 och Aux4 är ju logikutgångar men är märkligt nog kopplade till egna kontakter med ena polen till plusspänning. Kontakten mellan Ljus-A och Högtalare kan man lätt tro är avsedd för blixtmodulen men den motsvarar, och är kopplad parallellt med Spår-kontakten.

För att få individuell styrning av alla ljuspunkter flyttar jag de gröna trådarna (slutsignaler) i ljuskontakterna till den pol där trådarna var avklippta. Aux1 och Aux2 kommer att styra de röda slutsignalerna alltså. Sen ska de övre strålkastarna styras av Aux3 och Aux4 via två transistorer. Jag börjar med att plocka bort de ej använda kontakterna och de två dioderna som ej behövs vid digitaldrift.


Rensad på 3 kontakter och 2 dioder

Transistorer, motstånd och jordtråd

Två NPN-transistorer är limmade på kortet med cyano, och styrs från Aux3 och 4 via två motstånd på 10 kohm. En tråd till jord på dekoderkontakten behövs och denna blir nödvändig även för backupkondingarna. Förkopplingsmotstånd på 3,3 kohm lödde jag direkt på de vita övre lysdioderna och lödde sen trådar direkt på transistorernas kollektortrådar. För att "frilägga" de vita övre lysdioderna från de nedre kapade jag en bana på de övre små korten.

Efter lite CV-fix fungerar nu belysningen perfekt. Dessa lok har inte ett vred för val av ljusbild. I hyttens bakre vägg finns brytare där man slår på ljuset och sedan en enkel vippomkopplare fram som väljer helljus eller avbländat. Jag fick hjälp av en bussig forumkompis som förklarade hur det fungerar i dessa lok. En lustig upptäckt var att maskinrumsblixtarna är tänkt att styras av utgången Aux1. Min slutsignal i B-änden blinkade nämligen synkront med kontaktorsmällarna. Har ännu inte lyckats klura ut vad som styr blinket på Aux1 men jag har maskerat fenomenet genom att välja 0,8 sekunders tillslagsfördröjning på Aux1. För den som föredrar blixtblink finns alltså den möjligheten med en liten omkoppling.

Här är backup-kondensatorerna 2x470 uF på plats. Kanske lite svårt att se på bilden men de sitter till vänster om huvudkretskortet där blixtmodulen satt. Det går säkert att pressa in mer men jag tror det räcker alldeles utmärkt för att klara korta avbrott. Motstånd och diod sitter ovanför kondensatorerna. Hela paketet ligger löst men väl hållet på plats av alla trådarna.

Ett litet schema som visar det som tillkommit är väl på sin plats.

Jag är mycket nöjd med dessa lok. Riktigt snygga och med fantastiskt fin gång efter korrigering av CV52. Förebildsriktig belysning blev det och med trovärdigt glödljussken i dimmat läge.




CV-inställningar